Skip to main content

E-BOOK PANDUAN LENGKAP MEMULAKAN PROJEK CENDAWAN

Photobucket

Setelah hampir 3 bulan saya bertungkus-lumus menyiapkan e-book ini dengan material yang saya kumpul selama setahun untuk penghasilan e-book pertama saya ini, hari ni 25 Januari 2008 ia siap juga akhirnya. Jadi jangan lupa untuk memiliki E-book ini yang bukan sahaja padat, lengkap dan juga penuh dengan ilustrasi bergambar bagi memudahkan pemahaman.

KANDUNGAN E-BOOK
- Pengenalan tentang cendawan dan EM.
- Kaedah penanaman, pengukusan, penuaian hasil, dan pembungkusan.
- Gambar semua contoh-contoh kulat perosak.
- Gambar contoh serangan penyakit pada cendawan.
- Pengawalan kerosakan.
- Penjagaan.
- Bajet memulakan projek cendawan secara kecil-kecilan.
- Lebih tebal, padat dan lengkap.
- 110 muka surat dengan ilustrasi yang jelas.

Cara Mendapatkan e-book ini...
1. Bank in RM20 ke akaun CIMB atau Maybank saya. No akaun boleh didapati disebelah kanan blog ini.
2. Smskan atau emelkan saya info berkenaan dengan traksaksi pembayaran seperti masa dan jumlah pembayaran serta alamat emel.
3. E-book akan dihantar ke alamat emel anda di dalam format pdf dalam masa 12 jam selepas info diterima.


P/s: Diskaun sebanyak RM5 diberikan kepada bekas peserta kursus saya. E-BOOK dijual hanya pada harga RM15.

E-Book telah dihantar kepada:

25 Jan 2008
1. Yeop Azman
2. Azrin Saari

28 Jan 2008
3. Noridah Abd Rahman
4. Hj Othman Ismail
5. Sabri Yahya
6. Nurul
7. Noriana Md Yassin
8. Zafreena Zul Hilmi
9. Azleen Markon

29 Jan 2008
10. Mohd Akmal
11. Faiz Ahmed Sufian
12. Rosalind Rahim
13. Wan Amir Rashdan
14. Azizan Hamid
15. Fara Atiqah Ahmad Abdullah
16. Supaat Basrin
17. Hamizi Abdul Hamid
18. Hairul

30 Jan 2008
19. Angah

31 Jan 2008
20. Mohd Azhar Abdul Hamid
21. Rizal
22. Zamzuri Mustapha
23. Ar_man

1 Feb 2008
24. Ajis85
25. Fian

2 Feb 2008
26. Siti Noor Arnie

4 Feb 2008
27. Fauziee
28. Norizahran
29. Esa Mustafa

5 Feb 2008
30. Mohamed Syazwan
31. Rosdy Yahya

9 Feb 2008
32. Lina Rojali
33. my_smartbiz


Terima kasih atas pembelian.... Selamat membaca...

Comments

Anonymous said…
Tahniah saudari. Dalam masa 3 bulan sahaja telah byk kemajuan yang telah saudari capai dan usahakan. Moga kejayaan yg lebih cemerlang lagi dpt dicapai di masa hadapan.
Anonymous said…
Thniah Fatisha...carry on & keep it up....
Anonymous said…
ajet,,,
thanks yer.. sebenarnya material tu dah kumpul sejak setahun... tapi nak buat ebook tu 3 bulan... hehehe...

hasnul...
ni cikgu saya gak ni... hehehe... tq yer...
Anonymous said…
ba,
why so cheap?. rm 17 for your one year effort. mmg la kalau letak mahal sangat, ore kato kito nok ambik untung semato-mato. tapi kalu muroh sangat, mace kita terlalu pandang rendah dengan kemampuan kita.
Unknown said…
Tahniah FAF...makin 'tertinggal' la saya
Anonymous said…
tahniah. dah berjaya hasilkan ebook dan memudahkan bakal usahawan cendawan buat rujukan nanti. saya tumpang bangga. teruskan usaha!
Anonymous said…
nak kena order kat sidu nie,,support keluaran tempatan!!
Anonymous said…
thanks sabri!!!
Anonymous said…
salam..

well done..siap juga..now fatisha..you must continue to the next step after this...
Anonymous said…
bob...
thanks alot bob..

tunas alam..
hehehe.. ala. sempat gi nak kejar tu...

nizam...
thanks yer...

Popular posts from this blog

Cendawan - Bisnes Modal Rendah

Projek Cendawan adalah salah satu projek pertanian yang boleh dimulakan dengan modal yang rendah. Bukan hanya sebagai hobi, ia adalah salah satu cabang bisnes yang boleh dimulakan dengan membayar YURAN KEBODOHAN yang rendah. Seperti kata seorang guru perniagaan yang terkenal, Puan Ainon Mohd, mulakan bisnes dengan modal atau yuran kebodohan yang kurang dari RM2000.00 sahaja.... Mengapa? Nanti kami terangkan sebabnya. Tidak seperti projek pertanian yang lain memerlukan tanah yang luas, projek ini boleh dimulakan dari rumah anda. Tidak kira jenis rumah yang anda duduki. Kami pernah menghantar beg atau bongkah cendawan di sebuah rumah Flat di Pandah Indah!!!  Seperti saya sendiri iaitu Founder Fatisha Agro Farm (M) Sdn Bhd, projek pertama bermula di sebuah rumah teres di Bandar Baru Bangi kira-kira 11 tahun yang lalu. Dengan hanya modal kurang dari RM500.00, projek ini berkembang sehingga sekarang bernilai lebih RM500,000 di tapak baru di bandar Al Muktafi Billah Shah, Dungun, Ter

Cara Mengira Kos Penghasilan Beg Cendawan Tiram

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini. Agak lama saya tidak menulis artikel mengenai kos menghasilkan beg @ bongkah cendawan. Walaupun sudah ada artikel mengenainya sebelum ni, sekali lagi saya ingin menulis tentang kos penghasilan beg cendawan dalam 2 kaedah yang berbeza. Kaedah 1. Kaedah yang pertama adalah melibatkan kos-kos asas. Kos - kos asas ini adalah keperluan utama untuk membuat bongkah cendawan iaitu kos bahan mentah. Kos bagi setiap tempat adalah berbeza mengikut harga lokasi. Ini kerana sesetengah projek cendawan berada jauh dari lokasi pembekal bahan mentah utama. Tempat yang dekat dengan pembekal biasanya boleh menghasilkan kos beg cendawan yang lebih rendah antara 10 - 20%. Oleh yang demikian juga yang membawa kepada faktor harga jualan yang berbeza- beza. Nanti akan saya terangkan dalam artikel yang lain mengenai situasi ini. Bahan mentah yang terlibat adalah seperti berikut (Kos yang ditunjukkan adalah untuk 1 unit bongkah cendawan)

KHASIAT CENDAWAN KUKUR ATAU KULAT SISIR

PENGENALAN Cendawan Kukur atau juga dikenali sebagai kulat sisir adalah sejenis cendawan yang amat terkenal dikalangan orang kampung. Nama siantifik bagi cendawan ini adalah  Schizophllyum commune.  Cendawan sisir mudah ditemui hidup pada batang kayu pokok getah yang mati. Ia juga sering tumbuh pada batang kayu pokok lain yang mati atau reput. Di kalangan orang tua-tua, ia adalah antara cendawan yang amat digemari. Cendawan kukur atau kulat sisir yang tumbuh di pokok-pokok reput biasanya dikutip dan dikeringkan sebelum dijual. Oleh kerana kulat sisir ini mempunyai kandungan air yang sangat rendah berbanding cendawan tiram kelabu yang mempunyai kandungan air sehingga 80%, kulat sisir amat mudah mengering sekiranya diletakkan di bawah sinaran matahari. Kulat sisir amat ringan dan harganya agak mahal mencecah RM80 sekilogram sekiranya di jual di pasar-pasar tempatan. MASAKAN Sebelum dimasak, kulat sisir  direndam di dalam air bagi membolehkannya mengembang dan menjadi