Skip to main content

Projek Di Terengganu - Plan Besar Di Masa Depan

Beberapa minggu yang lepas, saya menerima panggilan telefon dari kampung. Tetapi saya tak sempat menjawabnya. Saya hubungi balik dan bercakap dengan adik. Rupanya ayah nak bertanya pada saya, bila mahu pulang ke kampung? Bangsal di sana sudah siap. Hanya menunggu saya balik. Bukan balik sekejap.. Balik terus ke sana... Ayah kata, nanti ayah akan tolong marketkan.. nak masuk Giant ke, nak masuk Mydin ke... boleh.. boleh.. Nanti ayah akan tolong carikan jalan nak masuk ke sana... Saya hanya senyum....hehehehe... Saya sendiri tak dapat berikan kepastian.

Saya ingat sangat pulang ke kampung. Sebenarnya dah lama saya tak balik ke kampung. Sejak ayah berpindah ke rumah baru di kampung kelahiran ayah, saya belum pernah lagi jejakkan kaki ke situ. Ayah dah sediakan saya satu bilik di rumah tu memandangkan hanya saya dari 14 orang adik beradik kandung satu mak dan satu ayah yang masih tinggal dan singgah di rumah keluarga sekiranya balik ke kampung dan satu-satunya adik beradik perempuan yang belum berumahtangga. Yang masih ada di rumah tu hanyalah adik beradik saya hasil perkongsian ayah dengan ibu tiri saya. Bas nak balik ke rumah baru ayah pun saya tak pasti lagi bas apa. Tapi saya mungkin akan balik menaiki kereta untuk test drive selepas kereta saya yang baru dijalankan top overhoul baru sahaja keluar bengkel 2 hari lepas. Ayah pun dah lama tanya bila nak bawak kereta balik kampung sebab sejak saya beli belum pernah lagi saya bawak balik. Kereta tu sebenarnya masih belum cukup syarat sejak kemalangan masa bulan puasa dulu. Banyak lagi saya kena baiki ni kalau mahu pulang dengan kereta tu.

Sejak buat kursus saya belum sempat lagi nak balik. Mungkin minggu depan saya akan balik kampung kerana ada projek besar saya nak bincang dengan ayah dan minta persetujuaan beliau. Selain tu, mungkin boleh tolong sediakan apa yang patut untuk persediaan projek di sana. Tanpa saya pun, ayah pasti boleh kerjakannya dengan bantuan adik-adik. Tapi kudratnya tidak seperti orang yang masih muda. Usianya sudah menjangkau 66 tahun bulan depan (mengikut tarikh lahir dalam ic. Tapi ayah bagitahu jabatan pendaftaran letak je tarikhnya sesuka hati). Tetapi memikirkan tentang projek saya di sini yang semakin berkembang, saya tidak dapat ambil cuti yang lama untuk balik.

Kalau lah saya ada kekuatan untuk pulang ke sana. Teruskan dengan projek di sana secara terus. Tanah ada, rumah ada, keluarga ada... tiada apa yang perlu saya risaukan. Tapi saya cukup suka suasana di sini. Ada sesuatu yang mengikat saya di sini. Hidup di pinggir bandar yang aman seperti BBB ini, walau saya bukan jenis suka berpoya-poya atau membeli-belah di shoping kompleks yang bersepah-sepah di Lembah Kelang. Kalau ditanya, bila kali terakhir saya membeli seluar baju pun saya boleh lupa (Baju saya ingat sebab kakak saya suruh saya beli baju baru sebelum kursus yang lepas. yelah tengok saya dah lama tak bertukar ganti baju). Sebab dah terlalu lama saya tidak membelinya. Baju kurung saya ingat sebab saya hanya buat baju kurung bila waktu raya sahaja. Tapi tahun lepas pun saya tak buat baju raya. Saya guna baju yang saya tempah untuk majlis konvokesyen master saya dulu. Saya juga bukan jenis yang kerap berjalan sana sini. Sejak menjalankan projek cendawan ni, dunia saya hanya berputar di sini. Tidak pernah saya keluar dari negeri Selangor ni hatta balik ke kampung di Terengganu sekalipun. Kali terakhir saya balik pun kerana kemalangan yang menimpa ayah. Selain itu saya keluar dari Selangor ni kerana memenuhi jemputan kahwin itupun hanya pada kawan baik sahaja.

Saya ada projek besar yang saya ingin jalankan di Terengganu. Tapi saya tak dapat pulang ke sana kerana projek saya di sini perlu diteruskan kerana saya tahu peluang di sini besar. Cakap apa sahaja, Lembah Kelang ini adalah lubuk emas yang perlu kita gali untuk mendapatkannya. Di Terengganu pun ada emas... lebih-lebih lagi di kampung yang saya punya tu.. hehehe.. Kampung 'Rusila' yang pernah mendapat gelaran Lubuk Mandi, tempat menggali emas berbelas tahun yang lalu. Seingat saya ia juga lubuk berdarah kerana ramai yang mati tertimbus sebab menggali emas. Selain itu faktor modal juga jadi halangan saya pulang ke kampung. Ada sesiapa berminat menanam modal di sana? Di Terengganu saya ada tanah, rumah kedai, bangsal yang sudah siap dan segalanya. Sekarang hanya perlu modal untuk mulakan operasi di sana. Sekiranya ada graduan yang berminat untuk usahakan projek ini di Terengganu di tapak projek saya di sana, boleh hubungi saya untuk berbincang. Saya serius dan saya juga memerlukan seorang yang serius untuk tujuan itu. Apa-apa pun tunggu dan lihat tentang perkembangan di sana. Adios!

Bangsal dengan atap nipah... kali terakhir saya balik ini la rupanya...

Photobucket

Suasana redup....

Photobucket

Rumah baru ayah... ada kedai juga di depan...

Photobucket

Ini rumah dua pintu sebelah rumah ayah tu. Ayah renovate satu untuk buat kedai. Di sinilah ayah saya kemalangan terkena mesin gergaji kayu.

Photobucket

Comments

Anonymous said…
Selamat Maju jaya utk cikgu Rusila..

Popular posts from this blog

Cendawan - Bisnes Modal Rendah

Projek Cendawan adalah salah satu projek pertanian yang boleh dimulakan dengan modal yang rendah. Bukan hanya sebagai hobi, ia adalah salah satu cabang bisnes yang boleh dimulakan dengan membayar YURAN KEBODOHAN yang rendah. Seperti kata seorang guru perniagaan yang terkenal, Puan Ainon Mohd, mulakan bisnes dengan modal atau yuran kebodohan yang kurang dari RM2000.00 sahaja.... Mengapa? Nanti kami terangkan sebabnya. Tidak seperti projek pertanian yang lain memerlukan tanah yang luas, projek ini boleh dimulakan dari rumah anda. Tidak kira jenis rumah yang anda duduki. Kami pernah menghantar beg atau bongkah cendawan di sebuah rumah Flat di Pandah Indah!!!  Seperti saya sendiri iaitu Founder Fatisha Agro Farm (M) Sdn Bhd, projek pertama bermula di sebuah rumah teres di Bandar Baru Bangi kira-kira 11 tahun yang lalu. Dengan hanya modal kurang dari RM500.00, projek ini berkembang sehingga sekarang bernilai lebih RM500,000 di tapak baru di bandar Al Muktafi Billah Shah, Dungun, Ter

Cara Mengira Kos Penghasilan Beg Cendawan Tiram

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini. Agak lama saya tidak menulis artikel mengenai kos menghasilkan beg @ bongkah cendawan. Walaupun sudah ada artikel mengenainya sebelum ni, sekali lagi saya ingin menulis tentang kos penghasilan beg cendawan dalam 2 kaedah yang berbeza. Kaedah 1. Kaedah yang pertama adalah melibatkan kos-kos asas. Kos - kos asas ini adalah keperluan utama untuk membuat bongkah cendawan iaitu kos bahan mentah. Kos bagi setiap tempat adalah berbeza mengikut harga lokasi. Ini kerana sesetengah projek cendawan berada jauh dari lokasi pembekal bahan mentah utama. Tempat yang dekat dengan pembekal biasanya boleh menghasilkan kos beg cendawan yang lebih rendah antara 10 - 20%. Oleh yang demikian juga yang membawa kepada faktor harga jualan yang berbeza- beza. Nanti akan saya terangkan dalam artikel yang lain mengenai situasi ini. Bahan mentah yang terlibat adalah seperti berikut (Kos yang ditunjukkan adalah untuk 1 unit bongkah cendawan)

KHASIAT CENDAWAN KUKUR ATAU KULAT SISIR

PENGENALAN Cendawan Kukur atau juga dikenali sebagai kulat sisir adalah sejenis cendawan yang amat terkenal dikalangan orang kampung. Nama siantifik bagi cendawan ini adalah  Schizophllyum commune.  Cendawan sisir mudah ditemui hidup pada batang kayu pokok getah yang mati. Ia juga sering tumbuh pada batang kayu pokok lain yang mati atau reput. Di kalangan orang tua-tua, ia adalah antara cendawan yang amat digemari. Cendawan kukur atau kulat sisir yang tumbuh di pokok-pokok reput biasanya dikutip dan dikeringkan sebelum dijual. Oleh kerana kulat sisir ini mempunyai kandungan air yang sangat rendah berbanding cendawan tiram kelabu yang mempunyai kandungan air sehingga 80%, kulat sisir amat mudah mengering sekiranya diletakkan di bawah sinaran matahari. Kulat sisir amat ringan dan harganya agak mahal mencecah RM80 sekilogram sekiranya di jual di pasar-pasar tempatan. MASAKAN Sebelum dimasak, kulat sisir  direndam di dalam air bagi membolehkannya mengembang dan menjadi