Powered By

Sila "bookmark" blog ini menggunakan Social Bookmark kegemaran anda:

Powered by Blogger

Monday, March 10, 2008

PILIHANRAYA, RUSILA & ABANG

Pilihanraya dah berakhir… Gelombang baru bakal menanda Malaysia merujuk kepada keputusan mengejut pilihanraya kali ke 12 ni. Saya tak mahu memberi banyak ulasan tentang keputusan pilihanraya kali ni. Yang penting Malaysia terus aman dan makmur dan keputusan ini akan memberi impak yang baik kepada perkembangan sosio ekonomi Malaysia bagi segenap lapisan. Yang paling saya ingin lihat Pertanian lah. Lebih-lebih lagi di negeri Selangor ni. Harap-harap senang la nak mohon tanah nak buat projek pertanian.. :)

Malam pengiraan undi tiba-tiba saya atau RUSILA… heheheh… Glamer kejap...jadi topik utama di TV3. Jangan keliru ia adalah sebuah nama kampung di Marang Terengganu. Negeri dan juga daerah kelahiran saya. Dan tiba-tiba semua orang luar dari Terengganu yang merupakan kenalan saya mula bertanya dan menyedari yang nama saya berasal dari nama kampung tersebut. Yang pasti ayah saya je yang tahu dari mana asal usul nama saya. Saya sendiri kurang pasti walau sudah banyak bertanya waktu kecil dulu. Dah besar ni malas nak bertanya lagi. Kes yang berlaku di Rusila juga berlaku di tempat saya. Di depan mata saya sendiri dan saya banyak mengambil gambar-gambar tersebut. Nak tgk ke? hehehe...

Beberapa bas ekspres yang lalu di jalan berhadapan rumah lama ayah saya yang kebetulan di sebenlah pusat pengundian iaitu Sekolah Kebangsaan Bukit Sawa banyak yang pecah cerminya. Masa lalu sudah pecah bukan dilempar batu oleh penduduk kampung saya tapi orang lain. Tak pasti lah kat mana. Pada pilihanraya kali ni, saya datang berkereta bersama adik-beradik dari Bukit Payung kerana ayah sudah berpindah ke sana. Kalau sebelum ni hanya berjalan kaki kerana rumah saya sebelah sekolah sahaja. Kebanyakan adik beradik saya balik mengundi tapi banyak juga yang tidak. Lagi-lagi kerana abang saya yang tinggal di Johor sedang sakit tenat. Dua orag abang saya yang bekerja di sana tidak pulang. Abang di Melaka juga tak. Habis cerita tentang pilihanraya. Macam kata DJ kat ERA ke Hotfm saya lupa tentang suatu lagu tu. Yang sudah tu sudah lah. Takkan yang sudah tu belum kan? Hehehe…

Saya sampai di Bangi semalam jam 10 pagi setelah bertolak dari Paka jam 5 pagi dengan berkereta. Saya sepatutnya menaiki bas jam 11.30 malam di Paka tetapi sesuatu yang berlaku pada abang mengubah plan asal. Abang saya sakit tenat dan sekarang berada di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru. Kakak yang paling sulong minta kami bawa balik abang ke kampung untuk berubat secara kampung. Abang sudah tak boleh berjalan dan bercakap. Kami adik beradik sudah memohon kepada hospital agar transfer abang ke hospital KT ataupun terus bawa ke rumah ayah tapi tak dapat. Diorang minta kami bawak balik sendiri. Jadi sebagai adik yang berkerja sendiri saya ambil tanggungjawab tu. Adik-beradik yang lain semua kerja makan gaji. Saya ke Bangi dulu menyelesaikan sedikit kerja. Bersama saya adik perempuan saya yang bekerja sendiri juag menjahit di rumah dan adik lelaki saya. Tengahari ni saya akan bertolak ke JB untuk misi membawa abang saya pulang ke kampung. Semoga perjalanan saya selamat. Risau juga sebab JB – Trg bukannya dekat. Tapi itu sajalah yang termampu.

Jadi sepanjang minggu ni saya sibuk dan apa yang saya sempat lakukan hanya persiapan untuk kursus pada sabtu ini bersama Kolej Komuniti Hulu Langat. Perancangan lain lebur tapi itulah namanya pengorbanan untuk adik beradik sendiri. Hari ni mereka susah dan perlukan kita, esok lusa kita susah mungkin kita juga perlukan mereka. Saya akui adik beradik saya tidak berapa rapat, tapi alhamdulillah bila tiba suatu perkara seperi ini mereka bersatu. Sorang bagi saya kereta, bagi duit saku, adik korbankan masa dan macam-macam lagi. Cerita masih panjang untuk dicoretkan semua. Apa-apa pun semoga yang baik-baik saja untuk abang saya. Semoga Allah panjangkan umurnya dan cepat sihat.

Sekian

No comments: