Skip to main content

Kisah Atap Yang Panjang

Suatu kisah di awal pembinaan bangsal...

Kisah mencari-cari atap untuk bangsal saya memang kisah yang panjang. hehehe. Sampaikan dari Johor ke Terenganu saya meminta pertolongan. Orang Johor, banyak membantu mencari di mana saya boleh dapatkan atap zing gelum. Tapi sudah dekat 10 kedai hardware saya mencari tetapi tak jugak jumpa. Tokei kedai pun tak tahu apa itu zing gelum atau zing aluminium. Tanya orang Terengganu pula. Akhirnya dari dia saya mendapat no telefon pembekal zing gelum dari Muar Johor. Selepas berurusan 2, 3 hari. Bertanya harga dan macam-macam, saya ambil keputusan untuk tidak jadi membelinya. Terlalu mahal. Jadi, saya hemtam saja lah... saya guna atap asbestos. Kadang-kadang rasa bimbang dengan risiko tapi saya terpaksa juga. Tapi kebimbangan sedikit hilang bila wak berkali-kali bagitahu, asbestos tidak panas. Lagipun kawasan tapak saya berangin, agak sejuk. Jadi.. teruskan saja dengan atap asbestos dari saya pening kepala fikir bajet lari.

Dari tiang 8 kaki, saya naikkan ke 10 kaki. Jadi saya harap cendawan di dalam bangsal tidak terlalu panas kerana atap asbestos tidak sesejuk zing gelum atau atap nipah. Untuk mencari atap nipah memang sudah terlambat. Kami iaitu saya, makcik, pakcik dan juga wak tergelak dengan kisah atap ni. Banyak perkara sebenarnya yang berlaku sepanjang kisah mencari zing gelum. Pakcik dan makcik juga bersungguh-sungguh sehingga sanggup membawa saya mencarinya di Nilai. Yang lebih buat saya ingin tergelak bila saya fikir tentang atap ni sebab masalah untuk bangsal saya di Terengganu ialah ayah saya belum ada masa membuat bangsal, tapi atap nipah sudah lama tersedia. Tapi kat sini pula, saya dengan masalah atap yang tak sudah-sudah. Kadang-kadang saya fikir baik saya ambil je atap nipah yang ayah saya beli tu bawak ke sini. tapi itu kos juga. Biarlah... semua ni jadi suatu kenangan yang tak mungkin padam.


Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

siap juga akhirnya bumbung beratapkan asbestos ni...

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Comments

Popular posts from this blog

KOS YANG TERLIBAT DALAM MENGHASILKAN 7000 BEG CENDAWAN

Mengapa saya memilih 7000 beg cendawan bagi mengira kos? Bukan 100.. bukan 500.. bukan 1000 dan juga bukan 5000?
Ia adalah kerana bagi menghasilkan 7000 beg cendawan, kita memerlukan 1 lori habuk kayu getah dari sebuah lori dengan muatan 3 tan. Bukan 3 tan habuk, tetapi lori 6 tayar dengan BTM adalah 3000 kg. Muatan habuk kayu bagi sebuah lori 3 tan hanya kira-kira 2000 kg sahaja.
Kos yang terlibat adalah seperti berikut  (harga bergantung lokasi) :
1. Habuk kayu getah (1 lori)                            : RM500.00 2. Dedak padi halus ( 200 kg)                          : RM240.00 3. Kapur pertanian  ( 1 guni)                            : RM30.00 4. Air                                                                 : RM10.00 5. VITAL (vitamin untuk cendawan 2 kotak)  : RM120.00 6. Plastik PP saiz 6'x11' (1.5 guni)                    : RM400.00 7. Set Penutup (7000 set)                                  : RM1400.00 8. Gas (12 tong gas)                                          : …

Kursus Intensif Tanaman Cendawan Tiram Kelabu Anjuran Fatisha Agro Farm

Tahukah anda, tanaman cendawan adalah antara salah satu jenis sayur yang boleh dikomersialkan walau hanya sekadar diusahakan di kawasan rumah anda? Inilah peluang untuk anda menambah pendapatan.

 Setelah hampir 8 tahun berpindah ke Terengganu, kini Fatisha Agro Farm akan memulakan semula kursus cendawan secara intensif di Rantau Negeri Sembilan. Kursus akan dijalankan seperti di bawah.




Tarikh Pilihan: 8 Julai/ 15 Julai/ 22 Julai/ 29 Julai 2017

Tempat: AgroYin Mushroom Farm, Rantau, Negeri Sembilan

Yuran Penyertaan: RM300

Masa: 10 am - 5 pm

Sijil, beg @ bongkah cendawan, nota kursus dan makan tengahari disediakan.

Apa anda akan pelajari melalui kursus ini:

1. Cara membuat beg cendawan dari A - Z
2. Mengukus beg cendawan dengan menggunakan SOP yang betul.
3. Menyuntik benih.
4. Menjaga/menguruskan beg cendawan sewaktu proses penuaian hasil.
5. Merekod dan mengira purata hasil.

Whatsapp "KURSUS RANTAU" ke 0126221149

Whatsapp "KURSUS RANTAU" ke 0126221149

Whatsapp &q…

Penghantaran Beg/ Bongkah Cendawan Ke Seluruh Malaysia

Ramai yang menghubungi kami melalui telefon samada call atau mesej dan whatsap yang berminat mendapatkan beg cendawan dari kami. Walaupun lokasi kami nun jauh di Dungun Terengganu, pihak kami membekalkan beg ke seluruh Malaysia. Termasuk ke Pulau Pinang dan Pulau Langkawi.

Jika anda berminat untuk menjadi pengusaha cendawan secara kecil-kecilan untuk menambah pendapatan, sila hubungi kami untu dapatkan harga terbaik. Kami bersedia membekal beg cendawan berkualiti dengan jaminan. 
Kami membekalkan 3 jenis cendawan iaitu: 1. Tiram Kelabu 2. Melati 3. Kukur/ Kulat Sisir